نکاتی که پس از ورزش باید رعایت کرد:

پس از ورزش بدن خود را سرد کنید

برخی به اشتباه فکر می کنند که افراد حرفه ای در ورزش، نیازی به سرد کردن بدن خود ندارند. در صورتی که همه ی افراد بایستی بدن شان را با حرکات کششی و نرم سرد کنند، تا حرارت به آرامی از بدن شان خارج شود. در صورتی که پس از ورزش بدن خود را سرد نکنید، درد هایی در ناحیه عضلانی حس خواهید کرد.

پس از ورزش لباس های خود را تعویض کنید

یک نکته بسیار مهم برای سلامتی ورزشکار این است که پس از ورزش بایستی لباس خود را تعویض کرده و بشورد. در صورتی که همان لباس را دوباره بپوشد، مشکلاتی برای سلامتی اش به وجود خواهد آمد. این امر سبب تشکیل باکتری و قارچ هایی در لباس می شود. همچنین وقتی که در حین ورزش عرق می کنید، عرقتان منافذ لباس را می گیرد و باعث بروز مشکلاتی در تنفس پوست شما می شود. ممکن است برخی بگویند که دیر به دیر لباسشان را می شورند و مشکلی برای آنها هرگز پیش نیامده! این افراد بایستی بدانند که بسیاری از عوارض پوستی در بلند مدت بروز می کنند.

هرگز پا برهنه در باشگاه قدم نزنید

از آنجایی کف باشگاه و رختکن از باکتری و میکروب پوشیده شده، بنابراین نباید پا برهنه راه بروید. در صورتی که ورزشکار پا برهنه راه برود، انواع ویروس ها، زگیل ها به کف پای او چسبیده و برای او مشکلاتی ایجاد می کند.

پس از ورزش آب زیاد بنوشید

وقتی ورزش می کنید، آب زیادی را از طریق تعریق از دست می دهید. به همین سبب اگر خودتان را پس از ورزش وزن کنید، می بینید که وزن تان کاهش پیدا کرده است. این کاهش وزن به خاطر از دست دادن آب بدن هست، که بایستی جبران شود. در صورتی که پس از ورزش نیم کیلو از وزن خود را از دست دادید، سه برابر آن را آب بنوشید. علاوه بر اینها می توانید در حین ورزش آب نیز بنوشید، تا بدن تان هیدراته شود.


پس از ورزش بایستی استراحت کنید

همانقدر که به ورزش اهمیت می دهید، بایستی به استراحت خود اهمیت دهید. در صورتی که پس از ورزش استراحت نکنید، بدن تان تحلیل می رود و گاهی موجب فرسایش مفاصل می شود. به خاطر داشته باشید، ریکاروی یکی از مهم ترین عوامل برای رشد عضلات می باشد.

تقسیم ورزش در طول روز

طبق نظرات متخصصین در هفته بایستی حداقل حدود 150 دقیقه ورزش های هوازی (پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا، والیبال، بسکتبال و …) را با شدت متوسط انجام داد. در واقع می توانید در طول این 150 دقیقه به خودتان فشار زیادی وارد نکنید، اما در صورتی که بخواهید سخت تمرین کنید می توانید به جای 150 دقیقه در هفته، 70 دقیق با شدت تمرین کنید. توجه داشته باشید که این زمان، حداقل زمان ورزش در هفته می باشد. همچنین اگر نمی توانید به طور پیوسته ورزش کنید، بایستی زمان ورزش تان را تقسیم کنید برای مثال اگر 30 دقیقه پشت سر هم ورزش کنید، می توانید آن را به سه تا 10 دقیقه در طول روز تقسیم نمایید. تا کم کم بدن تان ورزیده تر شود و آسیب هم نبینید.

ضربان طبیعی بدن در ورزش چقدر می باشد؟

در ابتدا برای اینکه ضربان قلب تان را به دست آورید، کافی است که دو تا از انگشت تان را بر روی رگ مچ دستتان قرار دهید، سپس در طول یک دقیقه تعداد ضربان های خود را بشمارید. همچنین می توانید در طول 20 ثانیه ضربان قلب خود را به دست آورید و در سه ضرب کنید. به طور معمول ضربان ورزشکاران حدود 70 تا 80  تپش در دقیقه می باشد.

 

آموزش

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *